1980’li yılların en önemli tasarım grubu olan Memphis grubu Milan’da, Ettore Sottsass tarafından 1980 yılında radikal Studio Alchimia’dan ayrılmasından sonra başlatıldı. endüstriyel tasarımda renk ve dekorasyonu kullanarak yeni objeler yaratma ve hayal gücünü zenginleştirme iddiasıyla ortaya çıkmıştır.
Ettore Sottsass, çevresine bir grup uluslararası mimar, mobilya, dokuma ve seramik tasarımcısını topladı. Bunlar arasında Andrea Branzi, Martine Bedin, George Sowden, Peter Shire, Michael Graves, Javier Mariscal, Michele de Lucchi ve Matteo Thun bulunuyordu.
Grup geleneksel şekillere, renklere, dokulara ve desenlere karşıttı. Ayrıca Memphis, 1970′lerin kaygan, siyah keyifsiz tasarımı karşı da bir tepkiydi. Buna karşılık Memphis Grup parlak, renkli, şaşırtıcı parçalar sundu. Renkler, koyu siyahlar ve Avrupa mobilya kahverengilerine tezat kullanıldı.
Grup mobilya ve kendi tasarım kavramlarını üretmek için seramik şirketlerine yaklaştı. Çalışmalarını ilk kez 1981 Milan Mobilya Fuarında sergilediler. Burada Memphis grubu, bazı eleştirmenler tarafından yavan bulunsa da başarı elde etti. Postmodernist bir grup olan Memphis çeşitli kaynaklardan —klasik mimariden 1950’li yılların değersiz sanatına kadar her şeyden— eklektik bir şekilde yararlandı. Göz alıcı ve çoğu kez şaşırtıcı renkler kullandılar ve nesnenin pratik kullanımından çok görünümü ve anlamı üzerine vurgu yaptılar. Saatler, aydınlatma araçları, mobilya ve dünyaca ünlü mimar ve tasarımcılar tarafından yaratılan seramikleri sergilediler. Tartışmacı bir girişim olarak başlayan şey sonunda büyük bir ticarî başarı kazandı.
Memphis Grubu’nun çalışmaları, eksantrik canlı ve süs olarak tarif edilmiştir. Grup, grafik tasarımı, restoran tasarımı, kumaş ve mobilya tasarımlarını kökünden değişecek şekilde etkilemiştir. Ancak grubun asıl amacı Radikal Tasarım hareketini yeniden canlandırmaktı ve bunu da gerçekleştirdiler. Ardından Sottsass, grubu 1988 yılında dağıtmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder